Esettanulmányok
Hrek
Beszmolk
Alfajrk archv
Meditcik
Idzetek
Klubok
Linkek
Csere-bere
"Aki ktelkedik abban, hogy megrdemli a jt, mdjt ejti, hogy be is bizonytsa."
(Louise L. Hay)
Ken Coscia: let felsfokon - Hogyan trjk t korltainkat
 
Ken Koscia, a 34 vnyi tapasztalattal rendelkez amerikai oktat, aki Jos Silvtl tanulta az Agykontrollt, ezen az egy htvgs tanfolyamon adta t a sajt tapasztalatai alapjn tovbbfejlesztett mdszereket. Ezek lnyege, hogy azt a tudst, amit megszereztnk eddigi letnk sorn, hogyan tudjuk hatkonyan hasznlni. Ennek megfelelen ngy clja volt a tanfolyamnak:
  • azonostani azokat a rejtett akadlyokat, amelyek gtolnak minket abban, hogy valami sikerljn - ekkor az alaptanfolyamon is tanult stt keretes tkrrel dolgoztunk,
  • szemlyre szabott clt teremteni,
  • tprogramozni idegrendszernket,
  • bepteni a praktikus tudst a mindennapjainkba.
A rejtett akadlyok

Nha mi vagyunk sajt magunk legnagyobb ellensgei, ilyenkor a sikereink akadlyai bellnk fakadnak. Valamilyen ellenlls dolgozik bennnk, ezeknek ismertetjelei is vannak, pl., ha nyugtalan leszel, amint belefogsz a programozsba. A legjellemzbb akadlyok:
  • flelem a kudarctl vagy a sikertl,
  • az nbizalom hinya,
  • az nbecsls hinya, azaz igny az engedlyre vagy jvhagysra,
  • az nkorltoz hiedelmek,
  • tlzott kritikussg,
  • irrelis elvrsok,
  • a szemlyes mlt, amely testi s lelki emlkeket takar,
  • vilgosan megfogalmazott clok hinya,
  • a megszoks, amikor a nehz helyzetet, amelybl szabadulni szeretnnk, nem engedjk el egy ismeretlen jrt.
Els lpsknt - a stt keretes tkr tartalmaknt - megtanultuk azonostani ezeket az akadlyokat, hogy a tovbbiakban minden j cl programozsakor felismerjk, tudomsul vegyk, kijavtsuk, majd elengedjk a gtlsokat s flelmeket.
A mly levegvtel minden helyzetben segt. A tanfolyamon olykor a legvratlanabb pillanatokban Ken arra krt minket, hogy "Vgy egy mly levegt!" Elmagyarzta, hogy a lgzs, klnsen a mly, egyenletes hasi lgzs pozitvan vltoztatja meg a test kmijt. Ha idegesek vagyunk, akkor mindig felletesen llegznk, ami kros.
Az akadlyokkal kapcsolatban a kvetkez trtnetet meslte el: egy kollegja megfigyelte, hogy az indinok, akik favgsbl s a farnkk eladsbl lnek, a rnkket a folyn lesztatva szlltottk. A rnkk olykor elkezdtek torldni, ha gyorsabban jtt az utnptls, mint ahogyan a vz kpes volt tovbbvinni azokat. Ilyenkor jttek a "specialistk", s megpiszkltk a rnkket egy hossz szerszmmal, elrendeztk ket a vzen, s ettl megsznt a torlds. Nos - mondta Ken -, most megtanuljuk megpiszklni a rnkket.
A szvnk emlkezik, gondolkodik s rez, jobban, mint agyunk. Az els meditcink a "szvnk megnyitsa" cmet viselte. A meditci sorn a laborunkba behvott vagy spontn felbukkan, letnkben valamilyen szerepet jtsz szemlyeknek szeretetteljes gondolatokat kldnk. A kzben esetleg felbukkan negatv gondolatokat rviden nyugtzzuk, majd elengedjk. Aztn htszer ismtelve a mly lgzst, kilgzskor elengedve esetleges kellemetlen rzseinket, energival tltdtnk fel, vgl pozitv lltsokat erstettnk.

A clok vilgos megfogalmazsa

Nagyon fontos, hogy meghatrozzuk cljainkat, s lssuk azokat magunk eltt megvalsultnak. Ez legyen a fehr keretes tkr tartalma.
Gyakorlat keretben lertunk 10 dolgot, amire vgyunk, 10-et, amit szeretnk csinlni. Ha a kett kzt ellentmonds van, el kell gondolkodni, hogy a clok, amelyeket megfogalmaztunk valban a cljaink-e. Konfliktushelyzetben rdemes megkrdezni magunktl:
  • Szereted azt csinlni, amit csinlsz?
  • Szereted azt, akivel egytt vagy?
  • Szeretsz-e ott lenni, ahol vagy?
A krlmnyek utn nmagunkra krdeztnk r: helyes-e az nmagunkrl alkotott kpnk? A sajt elvrsainknak akarunk-e megfelelni, vagy msoknak? Milyenek vagyunk valjban, s milyenek szeretnnk lenni? E krdsek megvlaszolshoz segtsget jelentethet pl. 10 olyan dolog lersa, amit magunkkal kapcsolatban szeretnk.
A kt nap folyamn Ken mindig krt visszajelzst, s mindig rlt az eredmnynek, ami pozitv hatssal volt rnk. Gyakran tegyl fel krdseket, a vlaszbl mindig lehet tanulni. Ken is ezt tette:
  • Mit tennl, ha lenne 2 millird forintod (a lnyeg a sok pnz volt, nem az sszeg)?
  • Mit tennl, vagy vltoztatnl, ha az letedbl mr egszen biztosan csak 6 hnap lenne htra? Tanulsgos vlaszokat adtunk magunknak. A msodik krds klnsen rdekes, hiszen mris azt kellene tennnk, amit itt megfogalmaztunk. s vajon mirt nem tesszk mgsem? A krdsek segtenek konkretizlni a clokat. A programozs eredmnyt (azaz a megvalsult clt) alaposan meg kell tervezni. Ennek felttelei:
  • a pozitv megfogalmazs,
  • a kpzelet mozgstsa minden rzkszerv bevonsval,
  • az rzelmek erejnek felhasznlsa a clrt val programozshoz,
  • tartalmilag konkrt megfogalmazs,
  • nkezdemnyez, nfenntart cl megfogalmazsa: vagyis a cl sajt dnts legyen, s a megvalstsa a lehetsgi szerinti maximlis mrtkben rajtunk mljon,
  • az elnykre val sszpontosts.
Az tprogramozs s a tanultak beptse a mindennapokba

Nehz helyzetekben nagyon j mdszer az n. "cscspillanatok" felidzse (az alaptanfolyamon ezt viszonytsi alapnak neveztk), azaz olyan pozitv lmnyek, amikor boldogok voltunk, vagy sikereinknek rltnk, mert segt meggyzni magadat, hogy sikerl megoldani, ahogy hasonl helyzetben mr korbban megtetted.
Segt eszkz a reggeli s a ks esti dinamikus meditci. Reggel prbld el a napodat mentlisan, este pedig engedd el a nap feszltsgeit, mentlisan oldd meg a nyitott helyzeteket, fogalmazd meg jra cljaidat s bocsss meg magadnak s msoknak. Az elmetkre technika fejlesztsre Ken 4 trvny betartst ajnlotta figyelmnkbe (ezt nevezte "turbprogramozsnak"):
  • a cl maga s a hozz szksges id is lljon relis alapokon,
  • fogalmazzuk meg az tfog szndkot, amihez a cl elrse hozzjrul (pl., Ken zletember is, de nem lehetne sikeres zleti cljai megvalstsban, ha nem lenne ott mgtt az a szndk, hogy terjeszteni szeretn az agykontroll ismerett a vilgon),
  • a "vgy, hit elvrs" erstsre 4 krdst tegynk fl magunknak:
    • Mit akarok?
    • Honnan tudom majd, hogy megvan?
    • A cl elrsekor mit rzek majd s hogyan cselekszem?
    • Mit tehetek MOST?
  • mindig fogalmazzuk meg, hogy azt trtnjen, ami mindenki szmra a legjobb.
A tanfolyam msodik napjn ezt a technikt pros programozsban prbltuk ki, azaz egyms cljaira programoztunk. Az egyiknk megfogalmazta a cljt btban, majd feltette a vgy-hit-elvrs segtsre szolgl 4 krdst. A msikunk alfban vlaszolt ezekre.

A hatkonysg elengedhetetlen felttele, hogy tisztba jjjnk magunkkal: mltunkkal, emlkeinkkel, jvkpnkkel, utunkkal s helynkkel a vilgban. Ennek rdekben tbb hasznos technikt tanultunk.
A mlton nem rdemes rgdni, zrjuk le s ljnk jelenben. Ehhez hasznos az engedlyezs, az ttemezs s a megbocsts technikja. Pl., ha rgen ltott bartod rkezik, s tallkozni szeretne veled, mikzben rengeteg munkd van, mrlegelj, s adj engedlyt magadnak erre a tallkozra. A beszlgets kzben ne gondolj arra, hogy most ppen dolgoznod kellene, temezd t a dolgaidat.
A konfliktus teljesen normlis - lltotta Ken, mikzben bszen rzogatott egy bezrt cols palackot, szemlltetve ezzel azt, hogyan gylik a feszltsg bennnk, amikor konfliktushelyzetben vagyunk. Ennek az rzelemnek utat kell kapnia, klnben sztvet minket. Teht azonostsd, ld meg a negatv rzelmet, a feszltsget, aztn hatrozd meg az ignyeidet, fejezd ki rzseidet, majd pedig engedd el ket, s onnantl ne a problma ltre, hanem megoldsnak mdjra koncentrlj.
Nagyon fontos: ha megvltoztatod a nzpontodat, megvltoztatod az letedet.
Ennek fnyben a - j vagy rossz - helyzeteket ne destruktv mdon (Mirt? Mirt pont n?), hanem konstruktv mdon szemlld (Mit jelent ez nekem? Mit tanulhatok ebbl? Hogyan vltoztathatok a helyzeten?).
Azonostottuk a harag t fajtjt: neheztels (srtds), dh (agresszivits), tehetetlensg, gyllet, indokolt harag (felhborods). Tanultunk egy technikt a megbocsts trvnynek elsajttsra. Akire neheztelnk valamirt, annak alfban elmagyarztuk, hogy mirt neheztelnk r, s a vgn elmondtuk, hogy megbocstunk neki s kvnjuk, hogy legyen boldog. A technika sajt magunkra is alkalmazhat.
Nagyon egyszer s brmikor alkalmazhat technika az elismers gyakorlsa. Elszr rsban, ksbb pros meditciban prbltuk ki, s nagyon hatsos! Sorolj fel olyan dolgokat, amiket rtkelsz, amirt hls vagy. Brmit, ami eszedbe jut, lehet egszen apr dolog is. Pl. rtkelem a gynyr napstst, rtkelem, hogy a szomszd nem kalaplja a falat szombat dlutn, stb. Minden llts utn elmondom hangosan, hogy: ksznm. Prbljtok ki, nagyon j rzs.
Gygyt rzelmeinket is fejleszthetjk. Ehhez a kvetkez stratgia szksges:
  • pozitvan lljunk hozz sajt magunkhoz (rtkeink elismerse, nagyvonalsg nmagunkhoz),
  • pozitvan lljunk a velnk trtn esemnyekhez (problma-centrikussg helyett megolds-centrikussg),
  • dntsnk felelssggel s ljnk cltudatosan.
Mirt van minden pozitv gondolatunk ellenre, hogy egy agykontrollos is "visszacsszik" olykor-olykor: rossz kedve van, nem ltja a kiutat egy helyzetbl, nem r el egy vgyott clt, stb. Ilyen helyzetek rendszerint az emlkeink miatt vannak, mondja Ken. Ezeknek az emlkeknek a feltrsban segt a barlang-meditci, amelyben visszamentnk letnk korbbi szakaszaiba, vagy akr elz leteinkbe s kpeket idztnk fl belle. Ha feltrjuk az okokat, knnyebb megoldst tallni, amit mr jl tudunk kezelni az agykontrollal. A cl a bels bke megteremtse, mert ez teremti meg az idelis feltteleket a hatkony programozshoz. Az alaptanfolyamon tanultunk egy nagyon hasznos kivlt mechanizmust, ez a hrom ujj technika. Ken javasolta, hogy talljunk ki tovbbiakat, ha pl., nehezen tudunk vltoztatni egy tulajdonsgunkon. Mondjuk, ha n nem rzem jl magam a munkahelyemen, akkor rgzthetem alfban - elkpzelve a fizikai tevkenysget kzben -, hogy: "Valahnyszor belpek az irodnkba, vidm s jkedv leszek".
Az utols meditci a "tallkozs jvbeli neddel" cmet viselte. A meditciban megnztk, hogy 15 s 30 v mlva mit fogunk csinlni, hogyan rezzk magunkat. Fel lehet hasznlni kt dntsi vltozat kvetkezmnyeibe val betekintsre is: mi lesz, ha "A" verzi mellett dntk egy adott krdsben, s mi trtnik, ha "B" verzit vlasztom. Nagyon hasznos, rdekes, j meditci volt. A 15 vnek nincs jelentsge, a lnyeg, hogy "egy hosszabb id mlva" kpzeld el magad, ezrt letkortl fggetlenl nyugodtan alkalmazhat.
Vgl tanultunk egy technikt, amit nem prbltunk ki, ppen azrt, mert ezt csak akkor szabad felhasznlni, ha minden ms mdszert kiprbltunk s nem voltunk sikeresek. Jellegben hasonlt ms "krdez" technikkhoz, pl. az lomkontrollhoz, vagy a Segtsgkrs az Egyetemes Intelligencitl technikhoz . A neve: "a galaxis kzppontja". Lnyege, hogy sszektjk magunka t a galaxis kzppontjval, feltesszk a krdseinket s a jelekre figyelve vrjuk a vlaszt. Vgezetl szmba vettk, hogyan tudjuk bepteni a tanultakat a mindennapokba. Ehhez sszefoglaltuk a tanfolyam sorn hallott alapvet letelveket, melyek kzl a legfontosabbak: a pozitv hozzlls, a cltudatossg, a jelenben ls, illetve hogy mindig legynk tisztban - s bkben - nmagunkkal.

Szeretettel jegyezte le szmotokra
Mimza s Aura
 
   vissza a listhoz   
 
Elz cikk: Zsoni1 beszmolja, a budapesti tallkozrl.   2005. oktber 21.
Kvetkez cikk: Zsoni1 beszmolja, a budapesti tallkozrl.   2005. november 21.

Ösztönző sikerek
Belps
Belpnv
Jelsz
Emlkezz rm
Regisztrci
Info box
209 eset van az adatbzisban
 
Jelenleg veled egytt
1 ltogat ltogatja az oldalt.
 
Keres


Utols 20 bers
zso57
okt. 24-n 10:16
Nicole
okt. 24-n 08:44
Klarica
okt. 24-n 05:37
Klarica
okt. 24-n 05:34
Klarica
okt. 24-n 05:31
Nature
okt. 23-n 22:29
Mokka
okt. 23-n 21:39
Olga75
okt. 23-n 20:52
AKLOJ
okt. 23-n 17:53
carina
okt. 23-n 14:59
Klarica
okt. 23-n 13:57
Nature
okt. 22-n 22:58
Nicole
okt. 22-n 21:57
Lona88
okt. 22-n 14:13
Erzsii
okt. 21-n 21:39
zso57
okt. 21-n 20:35
zso57
okt. 21-n 15:58
Olga75
okt. 21-n 15:18
zso57
okt. 20-n 11:40
Klarica
okt. 20-n 03:30
Partnereink
Alaptotta: toro  |  zemelteti: dyfon  |  Vsrlsi felttelek  |  Felhasznlsi felttelek  |  Hinpnzis, nhipnzis
Copyright: © 2002-2016.
Webhosting:Webtr