Esettanulmányok
Hrek
Beszmolk
Alfajrk archv
Meditcik
Idzetek
Klubok
Linkek
Csere-bere
"Nem akkor lesznk magabiztosak, ha mindig igazunk van, hanem ha nem flnk a tvedstl."
(McIntyre)
Alfajrk archvuma
2006. oktber

Kedves Alfajrk!

Nhny hete jabb iskolav indult, s orszgszerte elkezdõdtt az intenzv tanuls. Mint tudjuk, Jos Silva azrt kezdte kutatni az elme kiaknzatlan lehetõsgeit, hogy segtsen a gyerekeinek hatkonyabban tanulni. Szvbõl ajnlom tanulshoz a hromujjtechnika kvetkezetes hasznlatt. A mentlis technikra fordtott egy-kt percrt egy-kt rnyi idõmegtakartst kapunk cserbe, amint azt szmtalan dik tapasztalata bizonytja.

Lteznek azonban egyb, a tanuls agyi folyamatt szintn tmogat hatsok is. Ilyen pldul a zene. De nem akrmilyen zene, hanem az erre a clra sszevlogatott specilis muzsika. A kzelmltban egy tanfolyamon levlkt kaptam az egyik rsztvevõtõl. Idzem: "Pozitv tapasztalat a Tanuljunk zenvel cmû kiadvnyotokban lvõ komolyzenei CD-vel kapcsolatban: ezzel a zenvel sikerlt felkszlnm a legnehezebb vizsgra, 8 napon t tart, napi 10 rs tanulssal. A CD nlkl eslyem sem lett volna erre a teljestmnyre! Sikeremen felbuzdulva a fiam is rendszeresen hasznlja ezt a zent a vizsgaidõszakokban az egyetemen. (Jogot tanul.) Most azon gondolkozom, hogy a munkahelyemen – egy nagyon forgalmas bankfikban – is kiprbljuk ezt a CD-t. Tapasztalatom szerint intenzv, hosszan tart terhels esetn szenzcis segtsg ez a zene."

A Tanuljunk zenvel cmû knyv hrom amerikai szerzõje tbb ezer komolyzenei felvtel kzl vlasztotta ki azokat, amelyek tanuls kzben bizonytottan elõnysen hatnak az agyra. A CD-korong vgn nhny Mozart-darab hallhat. Mozart zenjrõl ugyanis kimutattk, hogy – igaz csak tmenetileg, de – nveli az IQ-t, teht az intelligenciahnyadost. Rendkvl rdekes ksrletet vgzett ezzel kapcsolatban a fiatal David Merrill. Arra volt kvncsi, hogy a klnfle zenk milyen hatssal lesznek a ksrleti egerekre. Azzal kezdte, hogy 72 egeret vgigfuttatott egy labirintuson. Az llatoknak tlagosan 10 percre volt szksgk, hogy kitalljanak az tvesztõbõl. Ezt kvetõen hrom csoportra osztotta az egereket. Az egyik csoport heavy metal zent hallgatott, a msodik Mozart-zent, a harmadik pedig semmilyent. Ngy ht mltn ismt betette az llatokat a labirintusba. A heavy-metalt hallgat egerek tlagosan 30 perc alatt talltak ki az tvesztõbõl, a csendben tartott egerek 5 perc alatt, mg a Mozart-csoport tagjai 1,5 perc alatt! Azt hiszem a ksrlet nmagrt beszl.

A nyelvtanulshoz olyan tancsot szeretnk adni, amit egy vekig Magyarorszgon lt angol diplomata felesgtõl tanultam. õ minden orszgban, ahova frje munkja miatt a csald nhny vre kltztt, alapvetõen oly mdon tanulta meg viszonylag gyorsan az adott nyelvet, hogy a televzin kizrlag az azon a nyelven sugrz csatornt nzte, s a rdin is kizrlag azon a nyelven szl adsokat hallgatta. Eleinte szinte semmit sem rtett a szvegbõl, ennek ellenre nem tgtott, tovbb nzte s hallgatta a tvt, illetve a rdit. (Nyelvtanrtl azrt nyelvrkat is vett.) Nhny hnap mlva szinte hirtelen, ugrsszerûen megugrott a szvegmegrtsnek a mrtke: el kezdte rteni a hallott mondatokat!

Hasonl jelensg zajlott le unokahgommal Angliban. Nhny ve odautazott, hogy megtanuljon angolul. Hossz ideig meg se mert mukkanni. Aztn hirtelen, szinte egyik naprl a msikra, el kezdte rteni az angol beszdet. jabb hosszabb idõszak utn hirtelen, szinte egyik naprl a msikra elkezdett beszlni. Szerintem mindkt esetben az trtnt, hogy a – msodpercenknt tlagosan 4 millird bitnyi informcit feldolgozni s tartsan trolni kpes – tudatalatti aprnknt csipegette a kapott informcimorzskat (megrtett szavakat), s mozaikszerûen igyekezett azokat sszerakni. Amikor pedig ez a mlyben zajl, tudattalan folyamat elrt egy mrtket, akkor a tudatos szinten is hirtelen ugrsszerû megrtsnvekeds trtnt.

Nhny ve rendszeresen tartok tovbbkpzõ tanfolyamokat szak-eurpai orszgokban. Idn nyron megkrdeztem Hollandiban egy kedves agykontrollost, Pim Joostent, aki egybknt villmolvass-oktat is – a villmolvass is szenzcisan felgyorstja a nyelvtanulst –, hogy mi a magyarzata annak, hogy Eurpnak ezen a rszn mindenki jl beszl angolul. Szerinte ennek a legfontosabb oka, hogy gyerekkoruktl kezdve a tvben s a mozikban az amerikai s angol filmeket szinkronizls nlkl, felirattal ltjk s halljk. Szerintem ez esetben is ugyanarrl a folyamatrl van sz, mint az emltett kt pldban: a tudatalatti a mlyben aprnknt, tudattalanul rakosgatja ssze a nyelvtudst.

rdemes levonni a praktikus tanulsgokat, tovbb elmetkre-technikval s pozitv lltsokkal is programozni, hogy egyre jobban megy a nyelvtanuls.
Tovbb angol nyelvgyakorls cljbl (is) rdemes eljnni Lee Pascoe oktberi tovbbkpzõ tanfolyamra, amit Gbor btymmal tolmcsolunk a sznpadrl. Lee fergetesen j elõad, s a mondanivalja kulcsfontossg mindenkinek, aki komoly sikereket hajt elrni agykontrollal! (A kurzusrl a rszletes informci e rovatban megtallhat.)

Sok sikert!

Domjn Lszl


SIKEREK

2001-ben volt egy gynevezett bypass-szvmûttem. Az operci utn azonban szvõdmny lpett fel: a mellkasom feltltõdtt folyadkkal. A klinikrl msik krhzba szlltottak, becsveztek, s vkuumos szvssal prbltk a folyadkot eltûntetni. Az azonban minden beavatkozsnak fittyet hnyt. Visszaszlltottak a klinikra. Ladagban kaptam a vzhajtt, remlve, hogy az segt. Nem segtett. Ugyan lefogytam tõle 9 kilt, de a mellkasi folyadkgylem maradt. Naponta ksztettek rntgenfelvtelt, de az nem mutatott vltozst. gy pr nap mlva jabb mûttet terveztek be, hogy ott megtalljk az lland visszatltõds okt. Ekkor eszembe jutott, hogy mit olvastam az agykontrollrl. (Ekkor mg nem vgeztem el a tanfolyamot.) Elhatroztam, hogy mr pedig engem nem mûtenek meg jra. Elkrtem a felvteleimet, s teljesen kikapcsolva a klvilgot, kpzeletben elkezdtem a folyadkgylemet elprologtatni, a vrembe ramoltatni, illetve vizelett vltoztatni. Minden alkalommal, amikor a WC-re mentem, azt gondoltam, hogy pp azt a vizet pisilem ki. Nos, a kvetkezõ napon mr kevesebb volt a folyadk! Mire sor kerlt volna az jabb mûttre, nem volt folyadk! Nem rtettk, mitõl tûnt el pr nap alatt, amikor elõtte hetekig vltozatlanul megvolt. Amikor mondtam, hogy agykontrollal, akkor csak mosolyogtak, de n tudtam, hogy igazam van.
H.-n Gizi

A villmolvass-tanfolyamot tbb rszletben sajttottam el. A msodik foglakozs utn kiprbltam a fiamnl, hogy mi sikert rhet el vele. Mr hetek ta rakosgatta az Egri csillagok cmû ktelezõ olvasmnyt. Kt nap volt htra a szmonkrsig. Ekkor bedobtam a csalit. Megtantottam neki a villmolvass alapelemeit. gy nztk t kzsen a knyvet, s lss csodt, a knyv kiolvassa nlkl is jl vette az akadlyt a szmonkrsen!
Ezen a sikeren felbuzdulva lnyomat vettem sorra, aki irodalmi versenyre kszlt, amelyre egy knyv elolvassval kellet felkszlnie. Tudtam rla, nem hres az olvassszeretetrõl. Mr hetekkel a verseny elõtt lttam a knyvet a szobjban, hol az asztaln, hol a polcon, hol a fldn, de a kezben egyszer sem A verseny elõtt vele is megcsinltam azt, amit a fiammal, de õ makacsul megprblt ellenllni. n azonban nem engedtem az elhatrozsombl. Lpsrõl lpsre haladva dolgoztuk fel a knyvet. A cl fellltsnl trtnt egy rdekes dolog. A "mirt akarod elolvasni" krdsre rsban azt felelte: "hogy elsõ legyek a versenyen". J, gondoltam magamban, nyeltem egyet, s folytattuk a knyv kzs feldolgozst.
A verseny utn kivirulva rkezett haza, s bszkn mutogatta az elsõ helyezettnek szl oklevelet. Kurtn megjegyezte: "pedig el sem tudtam olvasni!"
Jambrovics Istvn, Mosonmagyarvr

Bztam magamban, hogy minden tovbbi nlkl tudok 12 rn keresztl beszlni a szakrlis geometria csodjrl. Azt a hrom knyvet, anyagot, amivel bõvteni szerettem volna az elõadsokat, villmolvasssal magamv tettem. Persze elõtte akkurtusan leltem, megfogdostam a knyveket, megbartkoztam velk, megfogalmaztam a clomat, kirtam 20-20 hvszt, illetve hvfogalmat. Aztn jtt a medi, a bambuls s a versike: Laza vagyok, lapozok, mindkt oldalt fotzom. Laza vagyok, lapozok, mindkt oldalt benyalom. Laza vagyok, fotzok, mikor kell, kiadom. Kicsit infantilis, de nekem bevlt. Amikor letettem a knyveket, jra mlyebb szintre mentem, s azt programoztam, hogy sikeres elõadst tartok, s olyan kiegsztsek is elhangzanak, amelyekrõl eddig nem beszltem. gy lttam magamat elõads kzben, hogy a fejem krl lebegnek a knyvek, s mindig a megfelelõ knyv megfelelõ oldala van felm nyitva. Msnap annyit tettem, hogy jra kzbevettem a knyveket, s azt mondtam, hogy amikor kell, elõjn, s ez gy van. Ezek utn, mint aki teljesen jl vgezte dolgt, elindultam elõadst tartani. s a programozsnak megfelelõen, amikor kellett, kiadtam magambl. Egyszerûen megjelent a fejemben a tuds, az j informci. Sõt, a rgebbi tudsom is stabilabb vlt. Ugyanis azoknl a pontoknl, ahol mindig rkukkantottam a jegyzetemre, s most is azt tettem, mr az odakacsints elõtt ott volt a fejemben az informci. gy csak ellenõriznem kellett.
Be kell vallanom, hogy ezek utn a kiegsztõ anyagok esetben nem fogok az aktivlssal vacakolni. Nekem tkletesen elegendõ, ha gy elõjn, amikor kell. Az alapinf az ms, azt azrt aktivlom rendesen.
Ksznm, hogy megismertettl ezzel a csodval. Persze csodk nincsenek, csak mdszerek, de a csoda jobban hangzik.
Csnyi Gabriella, matematikus s agykontrollklub-vezetõ
  
a kvetkez oldal
az elz oldal

Ösztönző sikerek
Belps
Belpnv
Jelsz
Emlkezz rm
Regisztrci
Info box
209 eset van az adatbzisban
 
Jelenleg veled egytt
3 ltogat ltogatja az oldalt.
 
Keres


Utols 20 bers
zso57
okt. 24-n 10:16
Nicole
okt. 24-n 08:44
Klarica
okt. 24-n 05:37
Klarica
okt. 24-n 05:34
Klarica
okt. 24-n 05:31
Nature
okt. 23-n 22:29
Mokka
okt. 23-n 21:39
Olga75
okt. 23-n 20:52
AKLOJ
okt. 23-n 17:53
carina
okt. 23-n 14:59
Klarica
okt. 23-n 13:57
Nature
okt. 22-n 22:58
Nicole
okt. 22-n 21:57
Lona88
okt. 22-n 14:13
Erzsii
okt. 21-n 21:39
zso57
okt. 21-n 20:35
zso57
okt. 21-n 15:58
Olga75
okt. 21-n 15:18
zso57
okt. 20-n 11:40
Klarica
okt. 20-n 03:30
Partnereink
Alaptotta: toro  |  zemelteti: dyfon  |  Vsrlsi felttelek  |  Felhasznlsi felttelek  |  Hinpnzis, nhipnzis
Copyright: © 2002-2016.
Webhosting:Webtr